home > Galerie > Fotogalerie > Archiv 2019-2020 > Rád bych naučil žáky vše, co má dobrý fotograf umět a znát, a také, jak by měl postupovat a přemýšlet

Rád bych naučil žáky vše, co má dobrý fotograf umět a znát, a také, jak by měl postupovat a přemýšlet

19.02.2020
Pamatujete si, jak vás maminka učila zavazovat tkaničku u bot?  Asi málokdo, přesto si nyní všichni zavazujeme boty se samozřejmostí a bez přemýšlení…

Tak by naši absolventi měli umět zacházet s digitální zrcadlovkou, a tím pádem by měli umět plnými doušky využívat potenciál digitální zrcadlovky v manuálním nastavení. Tento jedinečný přístroj totiž umožňuje mnoho a mnoho kombinací nastavení, což dává každému příležitost najít svůj styl, svůj rukopis a docílit kreativních fotografií, dle vlastních představ. Navíc schopnosti dobrého fotografa se projevují zejména ve ztížených světelných podmínkách, ve spoustě případů to není o tom, jaký má fotograf fotoaparát, ale o tom, co umí a jak u toho přemýšlí.

Nebo si také myslíte, že šéfkuchaři vaří skvěle, protože mají špičkové vybavení? Že v lepších hrncích udělají lepší jídlo?  Pravda je taková, že výborně znají svoji práci a přemýšlí nad ní, jsou kreativní a dokáží vyždímat maximum ze surovin, z procesu zpracování a znají možnosti dochucování lépe než laici.

Stejné je to s focením, ano, různé přístroje mají různé technické limity. Například co se týče citlivosti, světelnosti apod. Věřte však tomu, že schopný fotograf, který zná dokonale možnosti fotografie, má pod kůží zásady fotografických žánrů, umí pracovat s kompozicí, hloubkou ostrosti, se světlem a světelnými zdroji si vždy poradí. Tohle všechno považuji za základní dovednosti. I proto si každou hodinu žáci zkouší nastavit zrcadlovku, včetně vyvážení bílé…

Nad fotografiemi je potřeba dopředu koncepčně přemýšlet, zejména pokud jsou realizovány komerčně.

Když se vrátím k přirovnání, učit se ovládat techniku fotografování je podobné, jako učit se postupy vaření polévek, omáček nebo znát suroviny (za předpokladu, že už kuchař ví, jak se zapíná a nastavuje sporák nebo trouba). Koncepční přemýšlení ve fotografování bych v kuchyni přirovnal k tomu, že se i kuchař musí zamyslet nad tím, co uvaří pro děti na letním táboře, jak připraví svatební menu v luxusní restauraci, kolik a jaké suroviny si musí předem nakoupit a v kolik hodin musí začít vařit, aby místo oběda nepodával večeři.

V praxi u většiny prací zákazník od fotografa očekává, že dostane promyšlené fotografie, které se mu budou hodit pro další využití. Dobrý fotograf splní přání zákazníka a dokáže dopředu navrhnout další zajímavá koncepční řešení a zejména fotografie. Koncepční myšlení je velmi důležité pro kvalitu práce. I v tomto případě se dá hovořit o „technologickém“ postupu, který je zapotřebí se naučit a uvažovat systematicky a kreativně s takovou samozřejmostí jako při zavazování tkaniček. O tomto osvědčeném přístupu fotografů by se dala napsat knížka.

Rád bych vám představil dvě nejlepší práce z prvního pololetí.

Žáci 4.M měli v předmětu Reklamní fotografie za úkol vymyslet a připravit koncept náborové reklamy pro naši školu. Pak dle konceptu nafotit a zapracovat do vizuálu reklamní fotografii dle vlastního návrhu. S výsledky prací jsem obecně spokojen, nejlepší byla jednoznačně Nicole Cote, posuďte sami…

Žáci 3.M, skupina techniků, měli navrhnout školní novoročenku. Podle předem promyšleného návrhu měli nafotit a zakomponovat do vizuálu reklamní fotografii. Tady byla úroveň prací velmi rozdílná. S některými výsledky jsem spokojen, nejlepší byl Ondřej Rejmont, posuďte sami…

Myslím, že žáci, kteří se učí základy fotografie, odvedli nadprůměrnou práci. Těším se na další realizace.

 

EKO Gymnázium a SOŠ Multimediálních studií Poděbrady

kde nás najdete

 
budova školy:
Na Hrázi 64/III,
290 01 Poděbrady

tel./fax: 325 615 014
e-mail: media@ekopodebrady.cz 

 

  • EKO Gymnázium:

     

     

 

grafické studio: 

partneři školy

FAKULTA ELEKTROTECHNICKÁ

Partnerské školy:



P
rojekt ArtMap Nantes - Poděbrady:

ostatní

  •